"Els
escacs són interessants per els seus errors" va dir, si no m'equivoco,
Savielly Tartakower (1887 - 1956), però molts altres han subscrit la mateixa
tesi.
Més encara, hi ha qui afirma que "els escacs subsisteixen gràcies als seus errors" i l'afirmació té una gran part de veritat, sobretot lligada amb l'anterior. Un joc molt precís i exacte, sense sorpreses ni "aventures", seria avorrit i cansaria aviat. Els errors són la sal i fins i tot les espècies que fan saborós el joc.
Connectant les dues frases podríem dir que "els escacs subsisteixen gràcies als seus errors, que el fan interessant".
I una mostra d'això és que els qui juguen de forma més segura i ben calculada són els programes d'ordinador. Que a més són els qui tenen els Elos més alts, de més de 3000 i molt, avaluacions inassolibles pels humans, fins i tot pel campió mundial Carlsen i per l'elit dels millors jugadors mundials que es queden en els 2800 i escaig o la gran majoria els 2700s si bé el propi Carlsen s'apropa als 2900. Tot i així queden lluny dels Elos calculats de màquines com l'Stockfish 8 (3400 punts Elo el 2017) i encara més de la intel·ligència artificial AlphaZero, contra els que sembla no hi tenen res, o gaire, que fer.
Des que el programa Deep Blue va guanyar un matx al campió del món Garry Kasparov l'any 1997 està clar que els ordinadors derroten en general jugant a escacs als jugadors humans. Però això no fa més interessants als ordinadors ni menys als éssers humans. I el secret és aquest dels errors que humanitzen i fan més atractiu un joc que sinó podria arribar a fer-se pesat. Ara recentment, el desembre de 2017, és a dir fa poc més d'un any, AlphaZero ha guanyat un matx a 100 partides a Stockfish per +28 = 72 -0 (1). Però no gaires ho han seguit, per no dir ben pocs, tot i que un expert, el GM Peter Heine Nielsen va declarar "És com haver vist jugar escacs a un extraterrestre superinteligent" o quelcom així.
Que els humans no hi podem competir es veu ben bé en la capacitat de càlcul: Stockfish calcula 70 milions de posicions per segon, mentre AlphaZero només considera 80 000 posicions per segon, però molt més seleccionades, o sigui que té "intuïció", que a més ha après a tenir i usar amb autoaprenentatge, per si mateix, després de només 4 hores de jugar contra si mateixa.
Però això no vol dir res. També la majoria dels animals ens superen en proves físiques, com en les curses de cavalls, però això no obsta a que se segueixin fent competicions d'atletisme. I com diu el meu germà Jordi "ja sabem que amb cotxe, amb moto o fins amb bicicleta corres més, i se'n fan curses, però això no treu res a les curses de velocitat atlètiques".
Això ve a compte de dues recents partides meves que ho poden il·lustrar i que publicaré en una continuació.
I a més als homes ens distreu i diverteix, ens fa passar l'estona d'una manera agradable. I és que com deia Botvinnik "Enlloc com en els escacs es pot trobar el plaer de pensar".
(1) De les 28 victòries, 25 les va aconseguir amb blanques i només 3 amb negres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.